tiistai 10. elokuuta 2010

Homot ja homous – Mitä pitäisi suvaita?

Homoseksuaalisuuden käsite on suurimmalle osalle ihmisistä vaikea ymmärtää, koska muutaman viime vuosikymmenen aikana media ja yhteiskunta ovat yhä vahvemmin julistaneet ihmisille, että homoseksuaalisuus olisi luonnollinen ja luonnonmukainen asia. Samalla tavalla kirkon sisällä toimivat ovat asian kanssa joutuneet umpikujaan ja ristiriitoihin, eikä yksiselitteistä ratkaisua ole löytynyt. Toiset ovat vastaan ja toiset puolesta. Raamattu on kuitenkin asiassa ehdoton ja homoseksuaalisuus tuomitaan niin Vanhassa kuin Uudessakin Testamentissa. Ja koska Jumalamme on muuttumaton, niin miksi Totuus poikkeaisi nykyäänkään tästä?

Perustelen väitteeni lainaamalla Raamattua. Ensimmäisessä lainauksessa voidaan todeta, että Vanha Testamentti tuomitsee homouden selkeästi:

"Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava. He ovat itse ansainneet kuolemansa." (3. Moos. 20:13)

Monille Mooseksen kirjojen tarjoamat opetukset ovat kuitenkin kiistanalaisia ja ne jopa jätetään jostain kumman syystä täysin huomiotta. Monet pitävät Jeesuksen vuorisaarnan opetuksia muita lakeja tärkeämpänä ja ajatellaan, että se jotenkin kumoaisi vanhan lain. Tällöin kannattaa tutustua tarkemmin, mitä vuorisaarnassa todella opetetaan, koska Jeesus ei missään vaiheessa lieventänyt tai helpottanut jo annettua lakia, vaan vuorisaarna itsessään on pitkälti vanhan lain tiukentamista ja selkeyttämistä. Lainaus Jeesuksen vuorisaarnasta:

"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi." (Matt. 5:17-19)

Uudessa Testamentissa homous tuomitaan useaan otteeseen. Tässä esimerkkeinä kolme eri Raamatunkohtaa:

"Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät." (1. Kor. 6:9-10)

"Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia, vaan lain ja järjestyksen rikkojien, jumalattomien ja syntisten, rienaajien ja pyhänhäpäisijöiden, isän- ja äidinmurhaajien, tappajien, siveettömien, miesten kanssa makaavien miesten, ihmisten sieppaajien, valehtelijoiden, valapattojen ja ylipäänsä kaikkien sellaisten takia, jotka toimivat vastoin tervettä oppia. Näin sanoo iäti ylistettävän Jumalan kirkkautta julistava evankeliumi, joka on minulle uskottu." (1. Tim. 1:9-11)

"Vaikka he ovat tunteneet Jumalan, he eivät ole kunnioittaneet ja kiittäneet häntä Jumalana, vaan heidän ajatuksensa ovat käyneet turhanpäiväisiksi ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt… Sen vuoksi Jumala on jättänyt heidät mielihalujensa valtaan sellaiseen saastaisuuteen, että he keskinäisissä suhteissaan häpäisevät oman ruumiinsa... Siksi Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan. Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen, ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan. Koska he eivät ole antaneet arvoa Jumalan tuntemiselle, on Jumala jättänyt heidät arvottomien ajatusten valtaan, tekemään sellaista mikä ei sovi… Vaikka he tietävät Jumalan säätäneen, että ne, jotka käyttäytyvät tällä tavoin, ovat ansainneet kuoleman, he toimivat itse näin, vieläpä osoittavat hyväksymistään, kun muut tekevät samoin." (Room. 1:21,24,26-28,32.)

Onko epäreilua homoseksuaalisia kanssakävijöitämme kohtaan se, että Jumala ei pidä heidän toimiaan oikeana?

Jos unohdetaan nyt oma tuttavapiirimme sekä homoseksuaalisuutta harjoittavat lähimmäisemme ja pyrittäisiin ajattelemaan asiaa objektiivisemmin isossa mittakaavassa, niin esittäisin kysymyksen:

Onko epäreilua, että Jumala ei pidä tappajien, varkaiden ja avionrikkojien toimintaa oikeana?

Jumalan näkökulmasta asia on periaatteessa samankaltainen ja näitä tekoja voidaan rinnastaa, vaikka ihmiset sitä eivät hyväksykään. Jumala on Sanassaan ilmoittanut tahtonsa ja Raamatun ohjeistuksien kautta ilmoittanut mikä on oikein ja väärin. Jos ihminen toimii Jumalan Sanan ja Tahdon vastaisesti valitsemalla ohjenuorakseen omat himonsa ja halunsa, antaa hän elämänsä täyttyä synnillä. Jos syntinen ihminen ei halua taistella syntejään vastaan ja tunnustaa niitä Jumalalle, joutuu hän tuomiolle muiden syntisten kanssa. Kaikki synnit on kuitenkin jo maksettu ja sovitettu, joten jos ihminen on niin ylpeä, ettei halua tunnustaa syntejään ja ottaa armoa vastaan, on hän itse valinnut Helvetin tulen ikuisuuden majakseen.

Monelle kristitylle homouden ymmärtäminen Jumalan tahdon vastaisena toimintana ei ole mikään ongelma. Suuremmaksi ongelmaksi ovat tulleet puheet suvaitsevaisuudesta ja mielipiteet homoutta harjoittavien ihmisten kohtelemisesta. Suuri osa kipuilee itsensä kanssa, kuinka asiaan suhtautua ja toiset ovat ottaneet vallan tuomita heidät suoraan Helvettiin. Tuomion julistamisessa ihminen alkaa kuitenkin toteuttaa hänelle kuulumatonta valtaa, mikä ei ole ihmisen tehtävä.

Jumalan näkökulmasta homoutta harjoittavat ihmiset eivät ole yhtään huonompia kuin muutkaan syntiä harjoittavat. Kaikki ovat saman armon alaisia. Se ei tarkoita kuitenkaan, että homoutta voisi harjoittaa yhtään vapaammin kuin muitakaan syntejä. Vaikka kaikki synnit on annettu anteeksi, ja katuva saa pahimmatkin syntinsä anteeksi yhä uudelleen ja uudelleen, niin jatkuva synnin harjoittaminen vie ihmistä vähitellen kauemmaksi Jumalasta. Tässä mielessä homous on vaarallisempi synti kuin moni muu, koska homoudessa elävät harjoittavat syntiä jatkuvasti, eivätkä vain välillä hairahtaen. Toisin sanoen, pitkäaikainen synnin harjoittaminen turruttaa ja paaduttaa sydämen, eikä synnin harjoittaminen tunnu enää väärältä. Synti ei tunnu enää synniltä ja omatunto on turtunut. Oma yhteiskuntamme on entisestään lisäämässä tuskaa uskottelemalla, että homous olisi oikein ja luonnollista. Kun ihminen uskoo tekevänsä oikein, ei hän yritäkään kyseenalaistaa tekojaan ja hän vähitellen lopettaa taistelunsa syntiä vastaan. Kun ihminen ei myönnä omaa syntisyyttään, jättää hän itsensä armon ulkopuolelle. Tämä kyseinen kaava ei koske vain homoutta, vaan muitakin kiusauksia ja syntejä, joiden annamme täyttää elämämme.

En hyväksy homoseksuaalisuutta, homoseksiä enkä homoavioliittoja, mutta homoutta harjoittavat eivät ole toisia syntisiä ihmisiä huonompia. Meidän tulisi hyväksyä homot ihmisinä, eli suvaita heitä, mutta meidän ei tulisi suvaita heidän vääriä tekojaan, eli homouden harjoittamista. Siinä on suuri kompastuskivi, kun puhutaan suvaitsevaisuudesta ja rakkaudesta. Ihminen itse on vääristänyt rakkauden ja suvaitsevaisuuden käsitteen siten, että suvaitsevaisuus tarkoittaisi toisen ihmisen kaikkien tekojen hyväksymistä perustelemalla sen rakkaudella. Tosiasiassa toisen ihmisen rakastamista olisi kertoa hänelle, että hän toimii Raamatun tahdon vastaisesti. Tällöin ei kyse ole siitä, etteikö hyväksyttäisi ja suvaittaisi kanssaihmisiämme, vaan siitä suvaitsemmeko heidän vääriä tekojaan. Pitää siis osata erottaa ihminen ja teot toisistaan.

Rakkauden tekoa ei ole kuitenkaan se, että väärin tekevää ihmistä nöyryytetään julkisesti. Toinen kristitty ei voi eikä saa asettua toisen ihmisen yläpuolelle, sillä toinen ei ole toista parempi. Tärkeää tietenkin on, että syntiä harjoittava ihminen ymmärtäisi tekevänsä väärin, joten siksi vääristä teoista ja synnin harjoittamisesta pitäisi kertoa ja muistuttaa. Mutta kertominen ei saa olla tuomion julistamista, vaan sen on parempi tapahtua salassa, yhdessä asiasta keskustellen ja yhdessä itkien. Kyseessä ei ole vain väärin tekevän ihmisen oma ongelma, vaan se on Jeesuksen seuraajien yhteinen ongelma, sillä olemmehan kaikki veljiä ja siskoja toisillemme.

Kristittyinä meidän tuleekin olla huolissamme kanssaihmisistämme ja heidän voinnistaan sekä muistaa, että olemme kaikki synnin kirouksen alaisina. Yhdessä meidän tulisi Jumalaa rukoillen ja Häneltä apua pyytäen pyrkiä taistelemaan syntejämme vastaan. Minun ohjeeni siis on, älkää suvaitko homoutta ja syntiä. Suvaitkaa kuitenkin homoja ja syntisiä sekä pyrkikää heitä auttamaan rakkaudella. Rakastaminen ei ole kanssaihmisen hylkäämistä tai toiseen suuntaan katsomista, eikä suvaitseminen tarkoita kaiken hyväksymistä.

7 kommenttia:

  1. Juu kyllä homot voi hyväksyä ihmisinä, kaikkihan on tasa-arvoisia :> mutta onko pakko hyväksyä itse homous, eihän kukaan voi pakottaa hyväksymään sitä. Kyllähän kaikki voi hyväksyä ihmisinä, mutta eihän kaikkia ihmisten Tekoja tarvitse hyväksyä :3
    jos vaikka kaveri ryöstäisi kaupasta suklaata niin silti pitäisi kaverista, mutta ei hyväksyisi sen tekoa. Ei kuitenkaan tuomitse sitä ihmistä, koska eihän ihmiset saa tuomita, mutta ei vaan pidä siitä teosta :3
    Kyllähän sitä kaikki on ihmisiä, mutta tarvitseeko kaikkea hyväksyä, eikö rajojakin pidä olla :D ja Raamatun rajathan on ihan ihmisen hyväksi tarkoitettu ja Jumala tulee iloiseksi kun pyrkii hyvään vaikkei aina onnistuisikaan :>

    VastaaPoista
  2. Ymmärsin tästä niin että et aio kuitenkaan toteuttaa "he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava..." -kohtaa. Hyvä niin, koska jos korviini kantautuisi uutisia tällaisesta teosta ja teon motiivina olisi Raamatun ohjeet, menisin varmaankin pyytämään eropapereita kirkosta.

    Olen ymmärtänyt että homoseksuaalisuuskin voi perustua asioihin kuten rakkaus ja kiintymys, samoin kuin heteroseksuaalisuus. Siksi voi olla aika pelottavaa verrata sitä varkauteen, aviorikkeeseen tai jopa tappamiseen.

    VastaaPoista
  3. Kuten Raamatun lainauksista on luettavissa, Raamatussa homous laitetaan samalle viivalle varkauden, aviorikkeen ja tappamisen kanssa. Kyseessä ei siis ole rinnastus, jonka olisin itse keksinyt. Tässä vielä suora lainaus:

    "Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia, vaan lain ja järjestyksen rikkojien, jumalattomien ja syntisten, rienaajien ja pyhänhäpäisijöiden, isän- ja äidinmurhaajien, tappajien, siveettömien, miesten kanssa makaavien miesten, ihmisten sieppaajien, valehtelijoiden, valapattojen ja ylipäänsä kaikkien sellaisten takia, jotka toimivat vastoin tervettä oppia. Näin sanoo iäti ylistettävän Jumalan kirkkautta julistava evankeliumi, joka on minulle uskottu." (1. Tim. 1:9-11)

    Jumalalle kaikki synti on väärin, perustuipa se meidän ihmisten mielestä kuinka kauniisiin ja hyvältä tuntuviin asioihin tahansa. Jos asioita oikeutetaan ja perustellaan rakkaudella sekä kiintymyksellä, tällöinhän ihminen saisi tehdä mitä tahansa hän himoitsee ja haluaa. Siksi tarvitsemme Jumalan Sanaa, jotta osaisimme erottaa oikean väärästä, eikä mittarina toimisi meidän omat vääristyneet ajatuksemme sekä moraalikäsityksemme.

    Koska Jumala ei hyväksy vääriä tekoja ja langettaa niistä rangaistuksen, loukkaantuisit Jumalaan ja eroaisit kirkosta?

    Uskoa ei määritellä kirkossakäymisellä tai kirkkoon kuulumisella. Usko on ihmisen henkilökohtainen suhde Jumalaan sekä luottamista siihen mitä ei näe. Uskossa ollessamme luotamme Jumalan Sanaan ja Hänen lupauksiinsa. Ihmiseksi tullut Jumala on kuollut syntiemme tähden ja ylösnoussut. Siksi voimme pyytää Häneltä syntejämme anteeksi.

    VastaaPoista
  4. En pidä siitä ajatuksesta että meille annettaisiin käskyjä päättää toisten ihmisten elämistä, jos meissä kaikissa on vikoja ja syitä rangaistuksille. Se on kovin ristiriitaista...

    En myöskään haluaisi ajatella että loukkaantuisin millekään jumalille. En vain haluaisi tukea niitä tekijöitä, joiden pohjalta joku tekisi tällaisia hirmutekoja.

    Tosin jos tällainen hypoteettinen tilanne toteutuisi niin todennäköisesti hän ei olisi kovin tavallista kirkkokansaa. Voisin melkein kuvitella että hän olisi vain iloinen jos ihmiset eroaisivat maallistuneesta kirkostamme

    VastaaPoista
  5. Tämä keskustelu on siinä mielessä hieman sivuraiteilla, että oikeasti tämän blogijutun ideana ei ole ollut kehottaa ketään tappamaan homoja eikä mitään muutakaan sellaista,vaan kirjoittaja on selkeästi halunnut tuoda esille Raamatun näkemyksiä ja Jumalan ajatuksia homoudesta. Eli missään nimessä edes Raamattu ei kehota meitä tekemään sitä. Jumala on kyllä antanut sen tuomion ja tulee antamaan sen jatkossakin, mutta se ei ole meidän tehtävämme suoraan. Jumala hoitaa tuomitsemisen ja tuomion täytäntöönpanemisen.

    Mutta meidän tulee tuomita synti itsessämme ja kertoa läheisillimme, mikäli he ovat turmion tiellä. Ne ovat meidän vastuullamme kristittyinä. Lopullinen tuomio on Jumalan.

    VastaaPoista
  6. "Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava. He ovat itse ansainneet kuolemansa." (3. Moos. 20:13)

    Minun mielestä tämä keskustelu ei ole sivuraiteilla ollenkaan jos kerta halutaan tuoda esille Ison kirjan sanatarkkoja näkemyksiä asiasta jos toisesta. Minä ainakin ymmärrän tuosta niin että homoille pitäisi langettaa kuolemantuomio.

    Mutta taitaa olla hyvä vaan jos olette tässä kohtaa sitä mieltä että Raamatun tekstejä tarvii joskus tulkita ja ymmärtää sen konteksti tai jotain vastaavaa

    VastaaPoista
  7. Eihän nyt ihmisiä tappaa pidä, raamatussahan on kymmenessä käskyssäkin että älä tapa o_o eikö se pointti vain ollut että homous ei ole hyväksi loppujen lopuksi :') tänne voisi tehdä jonkun merkinnän vaikka käskyistä ja näistä :D kun eikö armo ole kuitenkin suurempi kuin laki ja näin @w@
    tuntuu että kaikki aina kritisoi vanhaa testamenttia, miksei ne ikinä lue mitään sieltä uudemman puolelta, siellähän niitä ohjeita pikemminkin on :3 Uusi testamenttihan se enemmän merkitsee. Sitä näkee aina artikkeleita jotka pilkkaa vanhaa testamenttia, mutta eikö ne oo lukenu uutta? :'D miten voi arvostella raamattua jos ei edes ole lukenut sitä kokonaan :D eihän kirjojakaan jätetä kesken tai lueta sieltä täältä ja sanota että 'täyttä kakkaa tämä oli kun vähän pätkiä luin' :D

    VastaaPoista